Polski rynek prasowy |
|
Polski rynek prasowyDochody z reklam silnie uzależniają prasę. Stanowią one zdecydowaną większość jej dochodów. Obecnie sytuacja na rynku reklamy jest ustabilizowana. Reklamodawcy najchętniej zamieszczają reklamy w czasopismach, które osiągają wysokie nakłady. Polskie gazety dążą więc do możliwie największej sprzedaży spychając na drugi plan np. orientację polityczną. Upadki niektórych gazet, jak na przykład Nowego Dnia, mają swoje przyczyny w zdolności wydawcy do umiejętnego radzenia sobie z problemami oraz w zdarzeniach bardziej obiektywnych, jak na przykład ogólny spadek czytelnictwa dzienników w Polsce. Czytelnictwo prasy codziennej w Polsce obecnie wynosi około 38%. Takie niskie czytelnictwo bynajmniej nie wynika z tego, że większość gospodarstw domowych oszczędza na prasie lub nie jest zainteresowana bieżącymi wydarzeniami. Zmianie ulega sposób korzystania z dzienników. Coraz popularniejsze stają się ich strony Internetowe, rośnie znaczenie radia i telewizji. Potrzeba dotarcia do informacji istnieje więc nadal, jednakże zmienia się sposób jej wyszukiwania. Dodatkowo wzrasta popularność bezpłatnej prasy rozdawanej w miejscach publicznych. Ciekawym przypadkiem na polskim rynku prasowym jest "Gazeta Wyborcza". Jej kondycja jest bardzo dobra. Z drugiej jednak strony stabilizacja jej nadkładu jest osiągana przez koncern dzięki zabiegom, które coraz więcej kosztują. Polski rynek prasy codziennej jest rynkiem trudnym, zaliczanym do jednych z najtrudniejszych rynków medialnych. Najbardziej poczytne w Polsce gazety codzienne to: Źródło:www.radio.com.pl |